Nieuws

SMED-team behaald een geweldig resultaat!

Onder begeleiding van Hartman Process Improvement heeft een SMED (Single Minute Exchange of Dies) verbeterteam onlangs een geweldig verbeterresultaat gerealiseerd. De ombouwtijd van de lijn, die gemiddeld twee uur bedroeg, werd via de gestructureerde 8 stappen aanpak van Hartman Process Improvement gehalveerd. Een besparing van 142.000, – Euro op jaarbasis. De aanpak van het team is door een extern consultancybureau geauditeerd en heeft met 92 punten (uit 100) een uitzonderlijk hoge score behaald. Het resultaat en de auditscore laten zien dat het team de SMED-aanpak heel goed heeft begrepen en opgepakt. Hiermee zijn zij in staat om zelfstandig elke ombouw ingrijpend te verbeteren. Vanaf deze plaats wil ik het team van harte feliciteren met dit geweldige resultaat. Bedankt voor de prettige samenwerking mannen.

 

Peter Hartman

 

 

Hartman Process Improvement is nu ook gekozen tot onderneming van de maand! De lezers van Wij Gelderland hebben hun stem uitgebracht en HPI op de eerste plaats gezet. Dagelijks help ik bedrijven om de nummer 1 in hun branche te worden. Leuk om zelf ook eens op die positie te staan!

Peter Hartman van Hartman Process Improvement in Doetinchem is door u gekozen als ondernemer van de maand september in Gelderland. Gefeliciteerd!

Hier ziet u de verdeling van de stemmen:

Gelderland.jpg

Peter Hartman van Hartman Process Improvement uit Doetinchem

Peter Hartman is na diverse functies bij productiebedrijven gestart met Hartman Process Improvement. Via de TPM-methode werkt men toe naar verliesvrije productie bij bedrijven.

 

Wie ben ik? 

Mijn naam is Peter Hartman. 52 Jaar en geboren in Braamt, vlakbij Doetinchem, waar ik nu alweer 19 jaar woon. Mijn werkervaring heb ik opgedaan in diverse leidinggevende functies in productiebedrijven van onder andere Intersnack, Nestlé en Friesland Campina.

Het meeste geleerd op

De werkvloer. Dat is toch de plek waar zeker in productiebedrijven het geld wordt verdiend. Ik heb veel geleerd van successen maar zeker ook van fouten die collega’s en ik hebben gemaakt. Hoe vaak komt het niet voor dat een probleem opgelost lijkt maar vroeg of laat toch weer terugkomt? In het begin heb ik heel veel brandjes geblust. Later ben ik meer en meer de oorzaken van de problemen gaan aanpakken. Dat kost aanvankelijk iets meer tijd. Het levert echter ook veel meer blijvende resultaten op. Zo is mijn passie voor continu verbeter methoden ontstaan.

Belangrijkste inspiratiebron?

De sport. Goed presterende productiebedrijven beheersen zonder uitzondering hun primaire processen. Ze kunnen als het ware de uitkomsten van die processen voorspellen. Dat zie je ook in de sport. Talent, training, discipline, motivatie en vasthoudendheid leiden tot ongelooflijke prestaties. Ik vind bijna alle sporten mooi. Bijvoorbeeld Epke Zonderland aan de rekstok, het Nederlands voetbalelftal maar ook Phil Taylor met zijn dartspijlen. Zij inspireren mij allemaal.

Bedrijf CV 

Hartman Process Improvement. Een organisatieadvies bureau gespecialiseerd in continu verbeteren via de TPM methode. TPM staat voor Total Productive Management. Stapsgewijs wordt naar verliesvrije productie toegewerkt. Alle verliesbronnen worden in volgorde van belangrijkheid aangepakt. Het ultieme doel is concurrentievoordeel creëren met en voor de klant.

Waarom bent u met het bedrijf gestart?

Om klanten te helpen meer uit hun productiemiddelen te halen en om de samenwerking in bedrijven te verbeteren. Natuurlijk heb ik ook een paar persoonlijke redenen. Ik heb mijn visie op en praktische ervaringen met continu verbeteren kunnen vertalen in een eigen aanpak. Bovendien verricht ik de werkzaamheden in meer bedrijven in uiteenlopende bedrijfstakken. Die variatie vind ik erg leuk.

Hoe komt u aan uw klanten?

Via het netwerk en mond op mond reclame.

Wat is uw meest succesvolle product/dienst en waarom?

Kennisoverdracht van de TPM methode. Medewerkers op de werkvloer zijn de schoolbanken ontgroeid. Nieuwe kennis blijft alleen hangen als ze er in de praktijk direct mee aan de slag kunnen. Ik bied de praktische TPM kennis aan via workshops en verbeterprojecten op de vloer. De benodigde methodekennis wordt aangeboden via TPM e-learnings voor operatoren en leidinggevenden. Deze e-learnings zijn door mij zelf gemaakt en volledig afgestemd op de TPM methodiek. Op deze manier is de kennisoverdracht effectief en efficiënt.
Overigens zijn deze e-learnings zo succesvol dat ze zijn opgenomen in het BBL (Beroeps Begeleidende Leerweg) aanbod van een onderwijsinstelling.

Wat is uw laatste grote investering geweest?

Echt grote investeringen heb ik niet. De grootste investering is het platform voor de e-learnings.

Wat is uw laatste grote succes geweest?

Een verbeterproject op de omstelling van een productielijn. De totale benodigde tijd per week ging hierbij van gemiddeld 530 minuten naar 131 minuten. de variatie daalde met een factor 8.

En tegenvaller?

Dat gebeurt af en toe helaas ook. Vaak ligt het aan de teamsamenstelling of aan het gebrek aan urgentie. Een aantal jaren geleden heb ik een project begeleid met als doel het uitvalpercentage te halveren. Dat doel is absoluut niet gerealiseerd, de verbetering was marginaal.

Hoe kijkt u tegen de toekomst aan?

Erg positief. Overal waar ik kom zie ik vele verbetermogelijkheden. Mijn klanten trouwens ook. Vaak begin ik met een workshop verliezen zien. Eerst een aantal manieren om naar verliezen te kijken samen doornemen en vervolgens met een paar cameraatjes de werkvloer op. Meestal is de reactie in de trant van “ik heb mij nooit gerealiseerd dat wij zoveel en zulke verschillende verliezen hebben”.

Voor welke ondernemer heeft u bewondering?

Feike Sijbesma van DSM. Onder zijn leiding is DSM een heel ander bedrijf geworden. Hij gelooft in de kracht van continu verbeteren. DSM slaagt er keer op keer in om de doelstellingen op kostenbesparingen te overtreffen.

Heeft u nog een tip voor andere ondernemers?

Ga altijd uit van de klant, die moet voordeel hebben van uw dienst of product.

 

Hartman Process Improvement is bereikbaar via: